Minister Wopke Hoekstra van Financiën wil dat de BelastingTelefoon snel verbetert. 'Het moet een voldoende worden.'

De BelastingTelefoon krijgt ook dit jaar weer een onvoldoende van de Consumentenbond. De fiscale kennis, onderzocht rond de jaarwisseling, krijgt een 4,8. Een herhaalonderzoek in maart laat lichte verbeteringen zien, maar de score van 5,4 is nog ver onder de maat, vindt de Consumentenbond.

Het iets hogere rapportcijfer in maart is te danken aan het feit dat de hulplijn de mysterybellers met een zorgvraag toen doorverbonden met een nieuwe ‘specialistenafdeling voor de zorgkosten’. Die gaf beduidend betere antwoorden dan de callcentermedewerkers rond de jaarwisseling. De Belastingdienst meldt dat het deze aangifteperiode proefdraait met een nieuwe aanpak waarbij fiscaalinhoudelijke vragen vaker terechtkomen bij één groep daarvoor opgeleide informanten.

Volgens Hoekstra krijgt de Belastingdienst elk jaar twaalf miljoen tot dertien miljoen telefoontjes. 'De meerderheid wordt accuraat beantwoord, maar een te groot deel van de vragen wordt onvoldoende beantwoord.' Hoekstra belooft beterschap voor het eind van het jaar.

Bron: Taxence, 28 maart 2018