Ondernemingen moeten sinds dit jaar voor hun aangifte vennootschapsbelasting en loonbelasting verplicht inloggen met de zogeheten eHerkenning. De aangifte is daardoor niet meer gratis. Intussen gaan in de Tweede Kamer stemmen op om die verplichting uit te stellen. Toch is het de vraag of ondernemingen daar op kunnen wachten.

De eHerkenning is een digitale sleutel die steeds vaker nodig is om met overheden te kunnen communiceren. Eerder konden ondernemingen voor de aangifte inloggen via DigiD, dat wordt uitgegeven door de overheid zelf. Maar bij eHerkenning zijn de aanbieders private partijen en dus kost de digisleutel geld. Voor de aangifte is een eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 nodig, en de kosten daarvan liggen rond de € 45 per jaar.

Voor wie is eHerkenning verplicht?
Sinds 2020 moeten ondernemers ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ gebruiken om hun aangiftes naar de fiscus te sturen. Voor een deel van hen geldt dat zij alleen kunnen inloggen met eHerkenning.
Dat zijn:
- Werkgevers die zelf hun loonaangifte doen.
- Ondernemingen die aangifte vennootschapsbelasting (VPB) moeten doen.

Sommige ondernemers hoeven geen eHerkenning aan te schaffen:
- Eenmanszaken (zij blijven inloggen met DigiD voor hun aangifte).
- Organisaties die de loonaangifte uitbesteden of die de aangifte via professionele salarissoftware laten lopen.

Een deel van de werkgevers zal overigens al een eHerkenning hebben, want die digisleutel is al sinds november vorig jaar verplicht om in te loggen bij het werkgeversportaal van UWV. De verplichte inlog met eHerkenning komt voor de loonaangifte al snel aan de orde. Want de aangifte over januari moet uiterlijk eind februari binnen zijn bij de fiscus. De aangifte VPB moeten ondernemingen uiterlijk 31 mei 2020 inleveren.

Vragen over wettelijke basis verplichte eHerkenning
Ondertussen klinkt in de Tweede Kamer gemor over de verplichte eHerkenning, meldt de NOS. Ook ondernemersorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW keren zich tegen het een algehele verplichting. Ze zijn voorstander van eHerkenning, maar aangifte op papier zou ook mogelijk moeten blijven. Bovendien moeten ondernemingen de kosten voor eHerkenning gecompenseerd krijgen.
Eerder heeft CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt al kritische vragen gesteld over de wettelijke basis van de opgelegde verplichting. Het kabinet antwoordde toen dat die basis er al is, maar ook dat de Belastingdienst hiermee anticipeert op de Wet digitale overheid, die eigenlijk op 1 januari 2020 in zou gaan. Die wet is echter nog in behandeling bij de Tweede Kamer. Omtzigt heeft nog aanvullende vragen gesteld, maar daar is nog geen antwoord op. Intussen oppert de ChristenUnie dat de verplichting voorlopig maar uitgesteld moet worden. De vraag is of ondernemingen daarop kunnen wachten met het aanvragen van eHerkenning. Bij de loonaangifte is de digisleutel zoals gezegd al snel aan de orde, en op de site eHerkenning.nl staat dat de afgifte tot enkele weken kan duren.

Bron: Rendement, 20 januari 2020